Duża ilość przeszkleń stosowanych w kabinach ciągników rolniczych przekłada się na dobrą widoczność, co zwiększa komfort i bezpieczeństwo pracy. Niestety duża ilość szyb to również większe ryzyko ich stłuczenia, o co podczas pracy na roli nietrudno. Na szczęście wymiana stłuczonej szyby nie jest dziś żadnym problemem, zwłaszcza gdy jest to szyba drzwiowa. Do jej wymiany potrzebna jest odpowiednia uszczelka do drzwi ciągnika oraz sama szyba. Co ważne, naprawę można wykonać samodzielnie.
Jaki rodzaj uszczelki wybrać?
Stosowanie gumowych uszczelek w drzwiach ciągników wpływa nie tylko na łatwość montażu szyb, ale także na ich wytrzymałość. Ze względu na dużą elastyczność pomagają one w tłumieniu drgań i wibracji, przez co ryzyko przypadkowego pęknięcia szyby podczas pracy w polu lub na gospodarstwie jest znacznie mniejsze. Warto przy tym pamiętać, że uszczelka do drzwi ciągnika musi do niego pasować – https://eszyby.pl/pol_m_USZCZELKI-GUMOWE-3038.html. Szukamy zatem produktu dedykowanego nie tylko konkretnej marce pojazdu, ale i jego określonemu modelowi. Przy pojazdach przerabianych należy szukać uszczelki zgodnej z wersją zainstalowanej kabiny. Najlepszym wyborem są oczywiście modele idealnie dopasowane do konkretnej wersji ciągnika, ale w ostateczności można korzystać również z produktów uniwersalnych. Uszczelki w razie potrzeby można dociąć, a przez to, że są one gumowe, dość łatwo dopasować do konkretnej wersji drzwi.
Stara czy nowa uszczelka?
Korzystanie ze starych uszczelek do drzwi w ciągniku przy wymianie pękniętej szyby na nową nie ma większego sensu. Trzeba pamiętać, że guma z czasem parcieje i się odkształca, w związku z czym traci swoje właściwości amortyzujące. Nowa uszczelka do drzwi ciągnika będzie bardziej plastyczna, dzięki czemu jej montaż nie sprawi najmniejszych trudności. Poza tym nowa guma zapewni znacznie lepszą amortyzację niż uszczelka zużyta, która ma za sobą dobrych kilka lat użytkowania w często niezwykle ekstremalnych warunkach. Ważnym argumentem przemawiającym na korzyść nowych uszczelek jest również ich cena. To elementy tanie, kosztujące zaledwie od kilku do kilkunastu złotych za metr bieżący. Nie ma zatem sensu oszczędzać na ich wymianie.
Naprawa uszkodzonej szyby drzwiowej w kabinie ciągnika rolniczego nie jest przesadnie skomplikowana. Wystarczy zaopatrzyć się w odpowiednią, najlepiej gumową uszczelkę do drzwi ciągnika i w nową szybę, ewentualnie w specjalne preparaty, które umożliwią fachowy montaż. Środki gruntujące i kleje są tanie, i można kupić je łącznie z nową szybą – wystarczą na dłużej, pozwalając wymienić kilka szyb na nowe.